top of page

Van brouwer tot bouwer: Jan-Paul Rutten

Dat het brouwhuis van Gulpener Bierbrouwerij toe was aan vervanging, is duidelijk. En als directeur Jan-Paul Rutten (45) bouwt aan de toekomst, doet hij het goed. “Ons voormalige brouwhuis vrat ongeveer de helft van het totale energieverbruik. Dat kan echt niet meer. Vanuit ons streven om in 2030 volledig fossielvrij te zijn, besloten wij dat dit het meest duurzame brouwhuis van Europa gaat worden.”

20191002_brouwhuis_jan-paul_hr-12 (1).pn

Meer foodhelden

Ama Korangteng Kumi - Bloei&Groei_header

Ama Koranteng-Kumi

Powervrouw met liefde voor de natuur

Foto Peter de Koning.png

Geert van der Veer

De verbinder tussen boeren en burgers

De_lekkere_man_�_NSlagmolen_2018-25_(1

Anne Reijnders

Mannenvlees in de spotlight bij De Lekker Man

Johan Leenders - Oranjehoen

Johan Leenders

Minder voedselverspilling door de Oranjehoen

Boer Brunia.jpg

Jaring Brunia

Zelfbewuste ondernemende boer bij Boer Brunia

Hoe duurzaam ziet 2020 eruit voor Gulpener?

“Gulpener brouwt al sinds de jaren ’90 al haar bieren met lokale granen. We hebben vorig jaar voor het eerst lokale oergranen zoals Emmer-tarwe, spelt en rogge geoogst. Met die ingrediënten gaan we dit jaar experimenteren. Het idee is om een speciaalbier te brouwen dat voor 100% uit lokale oergranen bestaat. Het mooie van die lokale oergranen is dat ze een hoge resistentie hebben tegen ziektes omdat ze uit de omgeving komen. Zo stimuleren we de biodiversiteit en wordt het milieu minder belast door bespuiting. En dankzij de nieuwe technische innovaties in het brouwhuis verbruiken we straks 75% minder energie. Het gehele brouwproces wordt extreem energiezuinig en de benodigde energie wordt straks namelijk opgewekt met een warmtepomp. Daarin zijn we echt een voorloper. Sterker nog, voor zover ik weet zijn we het eerste brouwhuis dat dit gaat doen.”

201990709_Gulpener_Triligran_hr-71.jpg

Waarom is regionaal ondernemen zo belangrijk voor je?

“Praktisch gezien is het een stuk makkelijker en duurzamer als je ingrediënten uit de regio gebruikt, dan dat je ze van over de hele wereld haalt. Bovendien creëer je een sociale spin-off met een regionale bedrijfsvoering. Een soort van cultuurverandering in de omgeving. We leren de mensen rondom de brouwerij beter kennen, er ontstaat wederzijds respect en een gezamenlijke trots.”

“Met onze regionale bedrijfsvoering leren we de mensen rondom de brouwerij beter kennen, ontstaat er wederzijds respect en een gezamenlijke trots”

Waar ben je het meest trots op?

“We zijn met 60 man een relatief klein bedrijf en zijn toch met hele spannende innovaties en vernieuwingen bezig in de wereld van het bierbrouwen. Ik ben er trots op dat we dat met ons team voor elkaar krijgen.”

20190908_Gulpener_HOPFEST_hr-73.jpg

Wat zou je mee willen geven aan de leden van het Food100-netwerk?

“Vele wegen leiden naar Rome. We kiezen ieder onze eigen weg vanuit een persoonlijke overtuiging, maar dat betekent niet dat andere wegen minder goed zijn. Het verduurzamen van je bedrijf is een uitdaging die je met een open mind moet aangaan. Sta open voor advies en werk samen met andere partijen. Als we de handen ineen slaan kunnen we met z’n allen heel veel bereiken.”

Maak jij je hard voor van een beter voedselsysteem en kun jij ook wel een steuntje in de rug gebruiken in jouw strijd? Meld je aan voor het Food100 en maak kans op een plek in de lijst van 2020.

bottom of page