top of page
Zo zet ondernemer Samuel Levie zich in voor een beter voedselsysteem
Dat vlees van kop tot kont gegeten wordt is een van de vele voedselveranderingen waar Samuel Levie zich dagelijks voor inzet. Samuel is oprichter van campagne-bureau Food Cabinet, worstmakerij Brandt & Levie, kombuchabrouwerij Butcha en diverse initiatieven zoals Snert en Support Your Locals. Al deze bedrijven voldoen aan twee voorwaarden: Samuel moet het zelf leuk vinden, en ze moeten bijdragen aan zijn missie: een beter voedselsysteem met oog voor dier, milieu en mens.
Meer over de foodhelden
Malou van der Burgt
Duurzame verbinder in de hotellerie
De foodhelden van 2020
Ontdek wie de foodhelden van de Food100 2020 zijn
Studio Food100
De officiële bekendmaking van de Food100 van 2020
Robert ten Kate
Boerenzoon die de politiek op zocht
Tim van der Mark
Vertegenwoordiger van jonge boeren en tuinders
Samuel, welke rol speelt voedsel voor jou bij het verduurzamen van de wereld?
“Mijn interesses in hoe de wereld in elkaar zit en de wil om de wereld te verbeteren komen bij mij samen in voedsel. Voedsel raakt namelijk ontzettend veel maatschappelijke thema’s en daar speel ik, als politicoloog, chef en ondernemer, op in met mijn bedrijven. Bij Brandt & Levie worstmakerij hebben we bijvoorbeeld de missie om mensen beter vlees te laten eten. We hebben eigen boerderijen en werken zoveel mogelijk van kop tot kont.”
Welke voedselverandering wil jij teweegbrengen?
“Vanaf het begin af aan zet ik mij in voor een kwalitatief beter voedselsysteem met meer oog voor dier, milieu en mens. Hier heb ik het Slow Food Youth Network voor opgezet, een netwerk voor jonge mensen die zich aan willen sluiten bij deze missie. Vanuit het Slow Food Youth Network heb ik Brandt & Levie, het campagnebureau Food Cabinet en kombuchabrouwerij Butcha opgericht.”
​
“Ik zou het uiteindelijk heel mooi vinden als er in Nederland meer waardering komt voor eten. Dat mensen relatief meer geld gaan uitgeven aan voeding, waardoor er meer ruimte komt om betere producten te maken. Dan kunnen producenten op hun beurt meer investeren in circulariteit en duurzaamheid.”
​
“Dit jaar geven we het soeplandschap een schop onder zijn kont.”
​
Hoe zet jij jouw missie voort in 2021?
“Dit jaar geven we met Snert het soeplandschap een schop onder zijn kont. Samen met Joris Bijdendijk, topchef en eigenaar van restaurant RIJKS en Wils en mede-foodheld van 2020, heb ik het Snertboek gelanceerd. Snert ontwikkelt soepen die kwalitatief beter zijn dan alles wat er nu in de winkels ligt. Daar hoort natuurlijk een oer-Hollandse tomatensoep met balletjes bij. Dit wordt onze nieuwste toevoeging aan het assortiment. Verder zijn we toffe nieuwe producten aan het ontwikkelen voor Brandt & Levie en komt er een nieuwe smaak op de markt voor Butcha.”
Waar ben je het meest trots op?
“Dit jaar bestaan we met Brandt & Levie 10 jaar en ik had niet voorzien dat we zoveel zouden bereiken. Van onze eigen varkens houden tot aan het openen van een van de tofste slagerijen van Nederland. Dat we met een team van 30 mensen de mooiste worsten maken voor de Nederlandse, Belgische en Duitse markt en zo mensen inspireren om beter vlees te eten. Dat maakt mij heel trots. Zeker omdat we daarnaast ook al de andere bedrijven en initiatieven hebben kunnen neerzetten, die elk iets bijdragen aan de verbetering van het voedselsysteem. Die combinatie vind ik heel mooi.”
​
Wat is jouw gouden tip voor beginnende voedselveranderaars?
“Het klinkt heel cheesy, maar doe vooral waar jij in gelooft. Als jij er enthousiast van wordt, wacht dan niet maar start. Niet lullen maar poetsen, zoals ze dat zo mooi zeggen. Geloof erin dat je echt het verschil kan maken, want dat kan ook echt als je gewoon begint.”
Credits: Saskia van Osnabrugge
bottom of page